fredag 4 januari 2013

Jag gillar: #4 KnitPro


Till en början tyckte jag nog mest att de var fula. Jag hade nog bara sett de flerfärgade. Men jag gav mig på att köpa en uppsättning strumpstickor i alla fall när jag skulle sticka raggsockar och vantar till sambon. Och jag älskade dem direkt. Och sedan har det blivit mer och mer. Lite som knark. Jag fick ett set av sambon i födelsedagspresent (ja, jag har en fin karl) och sedan dess har jag shoppat på mig både tippar, kablar, strumpstickor, kroknålar och virknålar. Och nu fick jag lite julklappspengar och då tyckte jag att jag fick shoppa lite. Så en uppsättning strumpstickor i kolfiber fick det bli! Jag gillar att sticka strumpor i nr 2 men har än så länge inte hittat de perfekta stickorna. Jag har en uppsättning i metall som är bra men maskorna glider av lite för lätt från dem. Så har jag en uppsättning i bambu i 13 cm och en uppsättning KnitPro i trä, men de känns faktiskt lite fäschlia som de säger i Vänersborg. Så nu ska jag testa kolfiber. Jag har stora förhoppningar på dem! Och så fick jag passa på att köpa en dubbeländad kroknål i storlek 7, en virknålstip i storlek 7 (som kan bli en lång kroknål om man sätter på en kabel) och lite stickmarkörer. Jag känner mig mycket nöjd med mina köp. Och jag gillar verkligen KnitPro. Lite då och då hör man kritik mot dem att de skruvar upp sig och är bökiga därför. Sedan jag lärde mig att använda nyckeln som kommer med har de aldrig skruvat upp sig för mig i alla fall. Ibland berättas det om att de har gått sönder och sådant kan ju så klart hända, men då kan man reklamera dem och få nya. Än så länge har bara en tip lossnat ur fästet men det var för att jag drog för hårt i den när jag höll fast kabeln så det var mitt eget fel så jag lagade med lite superlim. Jag minns inte ens vilken det var och det går inte se någon skillnad på dem så jag måste lagat den bra. Och så gick en av strumpstickorna i nr 2 av i höstas vid första användningen av enbart lätt beröring. Jag gick tillbaka till butiken och fick en ny utan problem. Det var inget snack om det. Så jag gillar dem! På alla sätt!

8 kommentarer:

  1. Min pojkvänn har också knit pro xD Funderar på att sno dom av honom :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja... Det kan du ju göra, men då har ju inte han några och kan inte sticka mer fina saker till dig, det får du tänka på :) Men började inte han precis sticka? Lyx ska det vara! ;)

      Radera
    2. Jo men asså han har ju inte riktigt koll så han köpte det bästa visade det sig, knitpro och alpacka garn lyx ska det va!

      Radera
    3. Var är like-knappen när man behöver den? ;)

      Radera
  2. Jag var också lite skeptisk till KnitPro i början (gällande hållbarhet och så) men nu har samlingen bara blivit större och större =)
    Kul idé med ett gillar-inlägg om dagen förresten, det blir nästan som en julkalender ;)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i! Kanske skulle gjort det i december istället ;)

      Radera
  3. Stickning och virkning har blivit en materialsport(hobby).
    Nålbindning har väl varit det redan ett tag med nålen i olika material.

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...