onsdag 16 februari 2011

Saker jag gjort sedan sist

Jag har återigen varit alldeles för dålig på att blogga. Men det är så mycket i skolan hela tiden och så jobbet och allt annat, plus att det ju är VÄLDIGT jobbigt att lägga över bilder från mobilen till datorn. Eller nåt. Jag är lat, det erkänner jag. Så sedan sist har jag gjort en hel del i alla fall. Dels har jag tagit körkort i diverse maskiner, så nu kan jag såga med bandsågen! Den som jag varit så rädd för! Men jag har insett att bandsågen inte är så farlig, det är cirkelsågen som är riktigt livsfarlig! Den körde jag idag. Och så här såg det ut när jag gått lös på en träbit med rikthyvel, planhyvel, bandsåg och en slipmaskin!


Sedan har vi sysslat en del med lappteknik i skolan med och två av teknikerna vi skulle göra var stack and slash som betyder att sy ihop massa bitar kors och tvärs typ, och paper-piecing där man syr på baksidan av ett papper. Det blev ganska häftigt, och båda teknikerna lämpar sig ganska bra i skolslöjden, men det där med pappret var knepigt alltså. Så här blev resultatet i alla fall.



Stack and slashen gjorde jag till en tygpåse som jag tycker blev lite kitschig, och det var superenkelt och väldigt bra för barn att göra i skolan kan jag tänka. Så gillar jag ju gult och ganska starka färger så den blev lite gräll.

Sedan så har jag, hör och häpna, stickat ett par strumpor till sambon! Det tog lite tid och de blev ju inte alls perfekta. Mönstret jag följde funkade inte riktigt tyckte jag så jag gjorde ett hopkok av flera mönster, improviserade lite och de blev ju inte likadana heller. Jag vet inte om de passar ännu eftersom han inte varit hemma och kunnat prova, så det ska bli spännande att se!


Annat som händer är bl.a. att det är symässa i Göteborg igen nästa helg. På Kajskul 8 denna gången och det ska bli skoj! Min snälla kursare Skruttfia gav mig fribiljetter för två så jag och Lena går dit. Sedan så blev jag kontaktad via mail med en förfrågan om att komma till en medeltidsmarknad i Hjärtlanda i Småland (lite hemma i alla fall) och visa och sälja nålbindning! Jättekul! Lena får följa med dit med:) Här kan man läsa mer om marknaden: http://www.hjartlanda.se/.
Sedan kan jag avslöja att jag håller på med ett alldeles speciellt provlappsprojekt som jag snart ska visa upp! Det trodde ni inte va?! Men jag vägrar fortfarande provlappar.

7 kommentarer:

  1. Jag läser till slöjdlärare. Det är jättekul!

    SvaraRadera
  2. Tygpåsen var läcker!

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag är faktiskt nöjd med den själv :)

    SvaraRadera
  4. vad kul !
    jag vill också plugga till bildlärare.
    Hoppas skolan går bra.

    Himiko

    SvaraRadera
  5. Hej Lilla Kanonkulan! Även jag har hittat hit! Jättefin blogg och jättefina strumpor du gjort till sambon. Gillar den lilla gula tygpåsen. Jättefin!! Kramar svärmor I :-)

    SvaraRadera
  6. Oh så spännande! En svärmor har hittat hit! tack för alla komplimanger för mina grejer :)

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...