lördag 22 januari 2011

Shoppat en del

Egentligen skulle vi ha åkt på ettårskalas idag men hela familjen blev magsjuka så vi åkte på loppis istället. Eller second hand som jag måste säga om min andra hälft ska förstå vad jag pratar om. Såna där kristna second hand-butiker som bara är är öppet ett par dagar i veckan is the shit! Det brukar finnas mycket grejer, mycket bra grejer och inte kosta särskilt mycket. Idag fick jag tag på det här.


Det största fyndet var 8 härvor ullgarn och en stickad ärm för 140 kr. Jättefint garn som jag antingen kan sticka eller nålbinda något fint av. Eller virka. Jag gillar ju begagnat garn och ärmen ska jag unravla. Det finns något hypnotiskt och tillfredsställande med att repa upp stickade och virkade grejer. Så det ska jag göra. Och så hittade jag en virknål med träskaft för 10 kr i storlek 2. Jag hade ingen med träskaft innan och inte för att jag egentligen behöver fler virknålar, men samtidigt så kan man aldrig ha för mycket redskap! Jag hittade även två nålar för 5 kr styck varav en med krokig spets, vilken man tydligen skall ha till att montera stickat och virkat och en sån hade jag inte innan. Sedan så är jag ju ganska förtjust i knappar så det blev några gröna, rosa och gula knappar med. Man kan aldrig ha för mycket knappar och dessutom kommer jag säkert behöva en hel del nu när jag börjat med slöjden i skolan.


Och apropå skolan så har jag köpt lite nya böcker med. De här tre är nyköpta. Den som heter Sy - den kompletta sömnadshandboken är kurslitteratur men den såg ganska tråkig ut. Den var väldigt basic och enligt mig inte särskilt inspirerande. De andra två var fina dock. 100 blommor att sticka & virka tipsade Linda mig om och den var jättefin! Så mycket fina blommor som jag måste testa. Är ju jättebra att utsmycka handledsvärmare och sjalar sånt med. Virka söta djur & andra figurer är inte en så påkostad bok vad gäller tryckning och så (Vulkan är ett förlag där man får publicera sina egna böcker) men den känns tydlig och har väldigt fina och skojiga mönster. Sedan så följer ju jag författarens blogg så då får man ju stödja och köpa boken med.


Och när vi ändå pratar böcker så kom jag på att jag ju glömde att rapportera om mitt bokköp i höstas. Jag fick kika i Sticka mössor, vantar, sockor! hos en kursare och tyckte den var jättefin så jag var bara tvungen att köpa den! När jag ändå beställde den fick jag ju fylla ut beställningen lite, som man ju så gärna gör, och då fick jag även köpa Virka kläder i nyskapande design eftersom den bara kostade 22 kr, dessutom är författaren en manlig textilslöjdslärare och det får man ju också stödja:)


Sen får jag också nämna att jag har världens bästa sambo som ger bort världens bästa födelsedagspresenter. Detta startkit med knit pros stickor fick jag, och det kommer nog väl till pass nu i skolan. Dock verkar det som att jag kommer få koncentrera mig mest på träslöjd eftersom jag har mycket mer att lära där, och det blir säkert jättekul, men lite textil ska jag nog få in ändå. Jag har fått beställa lite mer kursböcker med som jag säkert kommer visa här med. Så det var det senaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...