fredag 9 maj 2014

#2 Istickshäl


Nummer två är färdiga och så här blev de. Jag stickade ett par Enkla slätstickade sockor av Stickamera och de blev godkända. Mitt vanliga fenomen är att jag får ena strumpan större än den andra och så även denna gång. Det vanligaste är att strumpa nr 2 blir större, men nu blev strumpa nr 2 mindre. Men det är inte så att det stör. De blev bra och välsittande, och efter någon tvätt kommer de nog dra ihop sig en aning så de kommer förhoppningsvis sitta som en smäck.


I och med att dessa strumpor blev klara tog också mitt sista Lane Cervinia Strømpegarn slut och det här är det enda jag har kvar. Några få gram kvar kommer givetvis hamna i min filt. Och jag hoppas verkligen att jag får tag på det här garnet igen! Får väl åka mer till Danmark och besöka Coop.


I och med att dessa strumpor blev klara har jag påbörjat nummer 3 i Dödergöks sockutmaning. Lotten föll på Hermionies everyday socks av Erica Lueder. Jag startade dem igår på Stickklubben och de är jätteroliga! Det här ett strumpmönster i min smak. Jag gillar det här med en enkel struktur som innebär lite aviga och räta. De är jätteroliga att sticka! Men så var det det här med att följa mönstret till punkt och pricka. Det har jag inte gjort här heller. Jag kände att maskantalet var lite för högt och minskade fyra maskor. Men jag har bestämt mig för att jag får det för huvudsyftet med utmaningen är ju ändå att sticka strumpor till mig som passar, och då måste jag ju få göra sådana korrigeringar. Nu har jag 60 maskor och det känns som att de kommer passa riktigt bra. Dock tycker jag nog att resåren är lite för bred men det får bli så. Jag ska ju ändå försöka att följa mönstret så mycket som möjligt. Garnet är Drops Fabel Print i färgen 822. Kanske att det är lite mörkt för att strukturen ska komma till sin rätt, men det blir najs ändå. Och jag tänker mig att det finns risk för att stickar dessa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...