onsdag 29 januari 2014

Jag har frossat i lyxgarn!

I torsdags kände jag mig sådär lite moloken och som om världen var emot mig som man kan göra ibland. Jag ville pigga upp mig själv. Vad piggar upp mer än garn? Vart hittar man fint garn att pigga upp sig med? Jag vände mig till Garnkorgen. Jag bestämde att jag ville ha ett par härvor svart Visjögarn till en liten kofta jag har plan på att sticka i framtiden. Jag slog ett getöga på strumpgarnerna och hittade två sorters Regia i en färg som tilltalade mig. Och så kände jag för nåt riktigt najs och mysigt, bara som feel-good shopping. Jag bestämde att jag ville ha Malabrigo Sock. Jag har blivit lite inspirerad av Elin i Stickpodden och har blivit sugen att sticka en Marin av Ysolda Teague. Jag valde ut den enligt mig snyggaste färgen - lettuce. Igår kom garnerna och jag blev inte besviken!


Den skarpögda kan se att Regiagarnet Fluormania Color är exakt samma som det jag fick av Linda i helgen. Jag sa ju att hon känner mig väl! Och som jag redan konstaterat innan - jag gillar gult.

Jag passade även på att fylla på med lite kablar och även tippar i storlekarna 3.25 och 3.75 som jag inte har innan, från Knit Pro. Här bjuder jag på en sån där fin bild med blänkande kamerablixt i plast.


Som om inte lyxgarnsbeställningen i torsdags var nog så var jag tvungen att shoppa lyxgarn i lördags med. Jag och Linda var nämligen på min absoluta favoritgarnaffär, har jag insett, nämligen Garnglädje i Sätila. Det är verkligen en helt fantastisk affär med superfina garner och en supertrevlig, supermysig och superengagerad innehavare! Och så ligger det fint och är en mysig lokal också. När man kommer dit vill man bara ha allt i stort sett. Och alla plagg som är uppstickade fina och moderna och man vill ha dem själv. Inga akrylgarner eller 80-talsmodeller så långt ögat kan nå. Och jag gick lite bananas. Jag har varit där en gång innan och då hade jag inte den ekonomin jag har idag. Idag har jag bättre. Alltså shoppade jag allt jag ville ha. Jag funderade inte, utan bara köpte. Det kändes rätt bra att kunna göra det med!


Från vänster till höger har vi: Soft Silk från BC Garn, Shilasdair Luxury DK, Malabrigo Sock i färgen Persia, Malabrigo Sock i fägen Primavera, Manos Maxima och Bamyak (yakgarn) från Ullcentrum. Yakgarnet köpte jag enbart för att det var spännande. De andra garnerna kommer det nog uteslutande bli sjalar och andra halsdon av.


Jag köpte även en kanonfin sjalnål av horn. Nålen och Shilasdairgarnet, som för övrigt är växtfärgat, hade jag planerat sedan länge att köpa. Hela kalaset kostade 960 kr och jag ångrar inte mina köp en sekund!

Och har du aldrig varit på Garnglädje i Sätila skall du verkligen ta dig dit! Det är ett fantastiskt ställe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...