lördag 21 december 2013

Den fula ankungen


Jag har stickat klart ett par strumpor, Ugly Duckling socks, som finns som gratismönster på Ravelry. Jag valde att sticka dem i samma Opalgarn som Robin på Knit & Purl använder till samma mönster, eftersom jag ville kombinera grönt och lila med mörkgrått. Det är en trevlig kombination av färger tycker jag. Men så var det även så att jag inte har så mycket enfärgat strumpgarn i mitt lager, utan när det gäller strumpgarn så är jag väldigt svag för självrandande och melerat. Men mörkgrått Lane Cervinia hade jag från en Frederikshavnstur för några år sedan och det kom väl till pass nu. Och jag älskar verkligen det garnet! Det är nog mitt favoritstrumpgarn ever! Det är lite tjockare än Opal, Regia och nuvarande Fabel, så det blir perfekt med stickor 2 till strumpor. Osis att det inte finns i Frederikshavn längre där jag köpt det förr. Men jag hittade det däremot i Tallinn på Karnaluks i somras och vi har precis bestämt oss för att åka till Tallinn i sommar igen så då blir det nog lite mer Lane Cervinia inköpt.

Mönstret var trevligt. Flerfärgsmnstret bildas av lysta maskor och det var enkelt att följa och samtidigt kul att testa den tekniken. Jag valde att byta ut hälen som mönstret rekommenderade mot en förstärkt bandhäl som är min favorithäl. Detta gjorde att jag fick ändra om maskantalet och räkna om lite här och där, och lagom till andra strumpan hade jag glömt lite vilket gjorde att hälen på strumpa nr 2 är något större och alltså är hela strumpan något större. Men det får duga. Jag är nöjd med dem ändå, trots lite påsstrumpetendenser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...