onsdag 27 november 2013

Vinterfärgning



Jag är, som en del av er vet, engagerad i ett växtfärgningskollektiv (eller vad man ska kalla det) också. Vi kallar oss för Nornornas garn och växtfärgar för att det är kul och säljer även en del på marknader och så. Det brukar dock mest bli på somrarna då det finns en hel del växter att färga av. Men för ett tag sedan blev vi kontaktade av Helena som ville att vi skulle prova på att färga hennes mamma Ingegerds handspunna garn. Det ville vi ju gärna göra och fick då ett paket med 1.3kg garn från glada svenska får. På vintern får man taga vad man haver när det gäller växtfärgning och mataffären har lökskal. Så i fredags färgade vi allt detta ullgarn med gula och röda löksal. Det blev gul och grönt, som det brukar bli när vi färgar. Vilken tur att det är mina favoritfärger! Garnet var helt galet fett av allt naturligt lanolin och det blev kanonfint och tog åt sig färgen bra. Man blev riktigt sugen på att nålbinda när man hanterade det garnet kan jag påpeka. Vi är nästan lite ledsna att vi måste skicka iväg garnet igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...