tisdag 2 juli 2013

Semester i Tallinn!


Jag har spenderat några väl förtjänta semesterdagar i Tallinn! Jag har ju varit där innan, två ggr till och med, och det är ett ställe jag gärna återkommer till! Förra gången jag var där var syftet att få uppleva skolan, slöjden och hantverket i landet, men denna gång koncentrerade jag och sambon oss på maten och drycken får jag nog säga. Vi såg även en del sevärdheter och jag shoppade även givetvis lite hantverk och material, konstigt vore det väl annars. Jag får nog göra om bloggen till en reseblogg tillfälligt för det är massor jag vill dela med mig av. Vi kan börja med de sevärdheter vi passade på att besöka.


Vi koncentrerade oss som sagt främst på att äta och dricka gott men lite sevärt får man ju besöka. Vi passade på att besöka Tjocka Margareta, eller Paks Margareeta som hon heter på estniska. Tjocka Margareta är ett kanontorn byggt under tidigt 1500-tal som idag inhyser Tallinns sjöfartsmuseum. Det var ett ganska klassiskt museum, med klassiska utställningar, och sådant gillar ju jag. Man kunde bl.a. se fiskeutrustning och en gammal dykardräkt. Jag nördade direkt in på verktygen som en båtmodellbyggare använt fram till 70-talet.



Det var även en tillfällig utställning av en konstnär vid namn Anne Türn som hade gjort något manet- och sjöstjänreliknande tingestar som var väldigt fina. Konstnären hade även spelat in en film med dessa tingestar ute på stranden och på isflak och liknande som var jättesöta. 

Precis utanför museet finns även ett monument över Estonia som heter "Broken line" som består av en avbruten linje helt enkelt, som ser hel ut när man står i en speciell vinkel. Alla 852 personer som omkom i olyckan står även namnade här. Ett konstverk som berör. Jag själv minns det jättetydligt när Estonia förliste och kommer nog göra det hela livet.


När vi betalade inträdet till sjöfartsmuseet blev vi erbjudna att lösa en kombinerad avgift för både Tjocka Margareta och Sjöflyghamnen som är ett relativt nybyggt museum. Vi hade ändå tänkt gå dit, och spenderade således den sista dagen där. Och detta var verkligen ett kanonfint museum!


Museinörd som jag är imponerades jag väldigt av utställningarnas uppbyggnad och hur de displayar sina föremål. Museet innehåller massor med information och föremål som berör krig, flygplan och båtar och därmed även Estlands historia.


Man kunde bl.a. gå ombord på en ubåt vid namn Lembit. Bara en sådan sak!

Vi besökte ytterligare museum som handlade om Gustav Adolfs gymnasium, skolan som min kompis Kristiin jobbar på och som vi besökte hösten 2011. Jätteintressant roligt eftersom jag varit där, och det var en jättesöt tjej som studerar till lärare som guidade runt oss där. Tyvärr fick jag inte taget några bilder där.

Däremot fotades det massor i den alltid så fantastiska medeltidsstaden och här kommer några smakprov. Jag rekommenderar annars alla att åka dit!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...