måndag 8 juli 2013

Ny leksak


Jag har unnat mig. Det får man göra när man har tagit examen och fått tillbaka massa pengar på skatten. Jag har suktat efter en overlock länge och så tipsade min kollega Anna mig om att man kunde beställa fraktfritt och billigt från Storbritannien från den här sidan. Pundet är så lågt nu så man kunde få tag på rejält billigt om man ville det. Jag var egentligen inne på en annan Brother för ca 2000 men den fanns inte inne när jag ville beställa i förra veckan så jag valde en något dyrare. 2500 var vad jag fick punga ut och det tyckte jag var helt OK! Det tog ca en vecka för den att komma fram och posten levererade den ända till dörren. Jag satte så klart igång den direkt. Den var redan halvt trädd eftersom det satt trådar i, och min goda vän Louise har tipsat mig om att när man byter trådar i en overlock skall man knyta ihop den nya rullen med den gamla tråden och sedan dra igenom så slipper man trä den helt från början. Jag misslyckades lite eftersom en av trådarnas knut gick upp och jag fick trä den tråden helt från början. Men det var en enkel match. Jag har läst om denna maskin att den ska vara lätt att trä över huvud taget.


Så var jag ju tvungen att sy någonting med. Jag hade faktiskt redan planerat i förväg att jag tidigt i min overlockkarriär skulle sy en väska. För flera år sedan köpte jag en väska på Indigo i Haga. Jag bodde fortfarande hemma i Gnosjö då och min mamma tyckte jag var galen som köpte en så enkel och tunn väska för 269 kr. Och ja, det kan anses dyrt för det lilla tygstycket. Indigo är inte det misnta dyra men den kanske inte var värd sitt pris. Men jag tyckte den var så jäkla snygg, en sån där lätt och ledig lite hippiaktig sak man slänger över axeln. Men eftersom den var så pass tunn slets den ut ganska snabbt med. Ett par försök att laga den har gjorts. Idag sprättade jag upp den och använde den som mönster till att sy en ny. Tyget är ett barnlakan jag köpt på Emmaus Björkå i just Björkå för massa år sedan, och det tyget har även fått klä insidan på mitt skåp gjort på slöjden. Kanske att banden blev lite korta för min smak, men den blev bra. Har som plan att ha den som garnväska. Frakta garn gör man ju hela tiden. 

Och så klart - jag älskar min nya overlock!

2 kommentarer:

  1. Bra grej att unna sig!
    Söt väska :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte faktiskt att jag fick det. Tack så mycket, älskar det tyget!

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...