onsdag 31 juli 2013

Krokad filt

I våras när jag var hemma visade min mamma upp ett par krokade filtar som hon köpt för inga pengar alls på Second hand och loppis. Någon månad senare ringde mamma och berättade att hon köpt en till krokad filt på Second hand i Gnosjö. Hon meddelade även att det fanns två till och att hon kunde köpa en åt mig om jag ville ha. Det ville jag ju så klart. Krokade filtar mår man ju inte dåligt av. Denna var dessutom av lin och det är ju trevligt. Hon var i alla fall ganska säker på att de var krokade och meddelade att de var i rutor och lite olika spräckliga färger. Vi kom fram till att hon skulle köpa den största till mig om den fanns kvar, och det fanns den! Nu har inte vi träffats på ett tag, men idag levererades den hem till mig och visst var den krokad! Den är krokad i tekniken våffelkrokning, som Ullcentrum kallar den för, eller krokade vävmaskor som den benämns i Stora stick- och virkboken. Det är en trevlig krokningsteknik där man plocka garnet mellan de lodräta maskbågarna istället för om dem, och då blir det ett luftigt och trevligt resultat. Jäkligt snyggt också. Den är krokad av flera olika trädar lingarn i olika färgar, därav det spräckliga resultatet. Jag misstänker att det är vävgarn. Den luktar lite linigt och unket, men det ska nog gå att vädra ur den. Jag älskar den så klart! 120 eller 150 kr tror jag det var hon sa att den kostade. Väl värt, helt klart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...