onsdag 24 april 2013

Svunna tider


Just nu är jag på ett litet besök i Gnosjö. Jag har gjort ett par intervjuer till min uppsats och därmed träffat min textilslöjdslärare från mellanstadiet. Och just denna dag hittade jag det här konstverket som låg och drällde i mitt föräldrahem. Det är bland det första jag gjorde i textilslöjden i tredje klass. Jag tror inte att det är ett självporträtt, och jag minns inte om vi fick rita vad vi ville eller om vi skulle rita ett ansikte, men så här blev det i alla fall. Och jag måste säga att jag är imponerad! Dels är jag faktiskt lite impad av mina teckningskunskaper på den tiden. Så bra tecknar jag inte idag. Och sedan så innehåller broderiet både stjälkstygn, kedjestygn och jag tror att det är efterstygn. Och plattsöm heter det väl... Det måste ha tagit tid, men min slöjdlärare, som jag givetvis fick ta med och visa denna för idag när jag ändå skulle träffa henne, berättade att vi hunnit med en hel del under terminen. Och dessutom fick vi tvinna en snodd, sy ihop tyget på maskin och sy kaststygn längs en av kanterna för att få ihop den efter att plattan placerats i. Dock fick jag reda på att vi hade en lektionstimme mer slöjd i veckan än vad vi har nu när jag gick i klass 3 till 5. Men ändå! Jag känner mig riktigt stolt! Den hade en paljett, som jag tror kan ha varit hjärtformad, på kinden med som tyvärr har fallit bort. Tavlan finns kvar eftersom jag gav den till min pappa i någon form av julklapp eller present. När jag såg den så mindes jag även att munnen egentligen skulle ha innehållit en oval kontur av läpparna istället för strecket, men så blev det lite trångt med kedjestygnen så det fick bli ett streck istället. Och mössan skulle haft fler streck, vilket man kan se om man kikar noga eftersom kalkerpappersstrecken fortfarande finns kvar. Men som sagt, jag är impad av mig själv, och mina klasskamrater som gjorde detta. Jag ska se om jag inte kan snoka reda på lite fler slöjdföremål jag tillverkat själv som jag kan blogga om. Och jag kan försäkra er om att det INTE är meningen att den ska se ut som en clown. Jag såg likheten redan då, och jag har alltid hatat clowner, så det måste vara en slump. 

Om det är någon annan där ute som gick på Bäckaskolan i samma veva som har kvar sina tavlor får hemskt gärna visa upp dem. Hade varit görkul att se! Slöjdföremål i allmänhet hade varit kul att se. Hojta till om ni bloggar, instagramar, facebookar eller annat så man kan se era gamla slöjdprodukter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...