söndag 10 mars 2013

Kroknål med kabel


Jag har under mitt krokningsprojekt i skolan krokat en mössa runt, dvs med kroknål med krok i båda ändarna och två olika garner. Den blev helt ok även om passformen inte riktigt var sådan som jag gillar bäst. Mönstret hittade jag här hos Ullcentrum. Krokning runt tycker jag är enkelt men det kanske kan upplevas som krångligt så jag bestämde mig för att kroka en fram och tillbaka med. Jag hittade ett mönster i en bok vid namn Mössor vantar från 1989 av Ulrika Andersson. Den var mönstrad så jag skulle även få passa på att öva på flerfärgskrokning. Men jag gillade inte mönstret för det var inte så snyggt och det var så långt mellan färgbytena så det blev långa trådar på baksidan som fick tvinnas och varför anstränga sig för ett mönster som inte blir snyggt? Så jag gjorde om det lite. Vet inte om det blev snyggare direkt, men inte fulare i alla fall. Och när jag höll på att kroka dessa 80 maskor fram och tillbaka insåg jag att det är bökigt och jobbigt för händerna att ha för många maskor på kroknålen. Detta är en indikation på att det inte är lämpligt att kroka mössor fram och tillbaka på för korta kroknålar i skolan. Jag har ett gäng kroknålar från KnitPro som man kan sätta kabel på som jag ännu inte använt, men så klart hade jag inte den storleken jag behövde. Alltså fick jag ge mig ut och leta. På Deisy Design hade de ingen. På Broderi & Garn hade de bara hela set. Men Knit & Purl kan man lita på! Där fick jag turligt nog tag på en KnitPro kroknål nr 6. Med en 60-kabel blev det en perfekt kroknål till min mössa. Och det var mycket behagligare för händerna med en mjuk och lång kabel än att tröka på alla 80 maskor på¨en kroknål som är ca 30 cm lång. Så mina KnitPro-kroknålar kommer användas mer! Garnet är Drops Alaska som jag fick av mina fina vänner i "pulargruppen" i 30-årspresent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...