tisdag 12 mars 2013

Det blir mycket krokning nu

På grund av mitt projekt i skolan med krokning så blir det inte mycket annat än krokning nu, och inte mycket annat att skriva om på bloggen heller. Hoppas jag inte tråkar ut folk med detta. Men jag fick till slut tummen ur och krokade ett par vantar!


Jag har ett par beskrivningar på krokade vantar som jag köpt på mig, men de var anpassade efter tunnare garn och jag fattade inte riktigt hur man skulle räkna om det, så jag körde på och krokade på frihand. Och det blev faktiskt riktigt bra! Jag freestylade helt, och tumhålet blev kanske lite stort, men det var lätt att täta till med några stygn efteråt och det blev bra. Jag gjorde även tumhålen på två olika sätt. På den första (högra) vanten gjorde jag som så att jag krokade en luftmaska och släppte sedan den för att plocka upp själva maskan och sätta den på kroknålen. Jag satte sedan tillbaka luftmasköglan på kroknålen och krokade en luftmaska till för att släppa den och sedan hämta upp maskan igen, och fortsatte så tills jag hade så många maskor som jag behövde. Luftmaskekedjan fästes sedan på det krokade partiet lika många maskor bort som det var luftmaskor. På den andra (vänstra vanten) tog jag en ny garnände och gjorde ett antal luftmaskor med den för att sedan släppa från kroknålen och hämtade sedan upp alla luftmaskor i ett svep med den garnänden som blev kvar på andra sidan luftmaskkedjan. Jag hade läst mig till att man kunde göra så. men helt ärligt så gillade jag mitt sätt bättre. Det blev inte lika slappa maskor och det blev mindre garnändar att fästa. De må vara något oformliga i topp och tumme men de sitter faktiskt som en smäck! Garnet jag använde är ungefär ett nystan Drops Eskimo i svart och ett nystan regnbågsfärgat Naturgarn från Viking av Norway. Kroknålen jag använde var min egenhändigt gjorda 8mm och den var kanon! Helt ärligt! En fröjd att kroka med, och det stör mig inte alls att den har en ganska bred krok. Jag tror även att nybörjare skulle kunna kroka med denna! Och jag gillar helt ärligt att vantarna är olika!


Jag är även klar med mössan krokad fram och tillbaka. Efter att jag skaffat kroknålen som man kan sätta kabel på blev det drägligt att kroka ett så stort stycke fram och tillbaka. Men jag vet inte om jag gillar den. Det är svårt att sy ihop krokade stycken på ett bra sätt tycker jag, och minskningen jag gjorde blev inte så snygg. Den är liksom vågig upptill. Jag följde beskrivningen till punkt och pricka tills jag skulle avsluta toppen och tyckte att det var för många maskor kvar så jag minskade ett par varv till och då blev den lite toppig. Det har jag inget emot, men det vågiga partiet är inte riktigt min grej. Men förhoppningsvis är det någon annan som gillar den som kan få den! Jag har faktiskt en kandidat... Men jag tänker mig att mössor bör krokas runt, även i skolslöjden, så jag hoppas på att kunna genomföra det med elever i framtiden!

2 kommentarer:

  1. Vilka snygga vantar. Det var en härlig färgkombination och krokníngen blev en extra krydda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja jag blev väldigt nöjd med dem :)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...