fredag 8 februari 2013

Skärsvarvning på schemat


Efter alla mina 31 inlägg i januari har vardagen infunnit sig. Jag gjorde den här gillar-listan lite grand för att jag komma igång och blogga lite mer regelbundet, men så var det ju det där med att slöjden kommit igång nu med. När man slöjdar hela dagarna på universitetet och kanske jobbar på kvällarna, man väl är hemma är man helt slut. Många kvällar orkar jag inte ens sätta igång datorn. Men bloggas ska det ändå göras! Jag ska inte bli en sölkorv!

Och idag har vi haft skärvarvning på schemt! När jag gick på slöjden förra gången hade vi i upp gift att svarva två skålar och två svarvningar mellan dubbarna i skrap- eller skrubbtekniken. Jag är rätt säker på att det var så jag svarvade två ljusstakar och ett brännbollsracket på slöjden i mellanstadiet och den läraren vi hade under förra slöjdomgången förespråkar den metoden. Dock har vi nu fått höra att sådan svarvning inte är riktig svarvning, och då krävde ju vi att få lite "riktig svarvning". En workshop på schemat blev det och färsk körsbär fick vi. Det var jättekul men rätt svårt. Men jag tror att övar man lite så kommer det bli lättare att arbeta enligt skärmetoden. Jag fick till en liten skål i alla fall. Vedträt som jag började svarva med var mycket större men blev gradvis mindre ju fler misstag som gjordes som skulle "fixas till". Och jag fick faktiskt en del hjälp skall erkännas. Men själva urgröpningen av skålen var ganska lätt att få till rätt bra i alla fall. Men jag gjorde lite misstag och slant lite och den har lite skavanker men jag kände mig rätt nöjd ändå. Tills jag såg alla andras perfekta skålar. När jag sedan fick kommentaren att den inte var slipad, vilket den var, kändes det lite surt. Men va fasen! Jag har aldrig skärsvarvat förr och jag gjorde ju detta för att lära mig, så så illa pinkat är det väl ändå inte?

5 kommentarer:

  1. Tack så mycket! Jo den står framme :)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fina! Jag slöjdar också ibland men svarvning har jag aldrig provat.

    Kanske har du kollat in Pinterest, där finns det massor att inspireras av....du kan börja med att titta på mina och sedan klickar du dig bara vidare och så helt plötsligt har det gått ett par timmar! :-))

    https://pinterest.com/pysselfarmor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!
      Pinterest har jag inte riktigt förstått mig på men tack för tipset!

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...