lördag 23 februari 2013

Härlig workshop!


Iår var inte bara en bra dag för att jag fick godkänt för mitt krokningsprojekt. Det var även en bra dag eftersom vi hade en kanonbra workshop! Under ht 11 skulle det ha ingått emaljering och etsning i vår utbildning, men pga flytt till nya lokaler och att saker och ting inte riktigt funkade fick vi aldrig någon utbildning i det. Jag valde att emaljera ändå i mina egna poäng och gjorde knappar som blev ganska bra. Vi skulle sedan ha fått kompensation för detta i en enskild emaljeringskurs men det blev inte heller av. Därför blev vi väldigt glada över att vi skulle få en kurs i emaljering nu istället. Vi har en mycket engagerad lärare i Jocke som inte bara ville gå igenom emaljering med oss, utan även glas. Och det var kanonbra! Jag valde att koncentrera mig på glaset eftersom jag aldrig testat det innan och jag fastnade för att göra glaspärlor. Och jäklar vad svårt det var! Lergojset fastnade gärna på utsidan, glaset var svårt att få att stanna kvar på pinnen och dessutom blev mina pärlor gråa! En blev lite halvgrå eftersom jag hamnat i den blå lågan. Men så blev mina två nästkommande gula pärlor också gråa. Jag konstaterade att det måste berott på just det glaset. Kanske oxiderade det. Men jag fick till en bra klar pärla till slut i alla fall. Den gröna blobben är nån form av fusing som man kan göra ett halsband av tex. Efter ett antal misslyckade försök fick vi till slut ordning på både hot pot och ugn och det blev en grön blobb till slut. Men jag gillar den! Bilden ser förvisso ut som skräp, men man får ett hum om hur det ser ut i alla fall. Den gröna blobben är inte riktigt så stickande grön i verkligheten. Men glas var kul! Jag kan definitivt tänka mig att jobba med det igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...