måndag 28 januari 2013

Jag gillar: #28 Att sticka strumpor


Det är inte direkt en hemlighet att jag gillar att sticka strumpor. Jag gillar att sticka dem och jag gillar att bära dem. Det är något väldigt tillfredsställande med att ha ett par egenhändigt stickade strumpor på sig. Och när jag var relativ nybörjare på stickning var jag rädd för att sticka strumpor eftersom jag tyckte att hälen verkade helt omöjlig att sticka. Men nu kan jag det och det gör ju även en hel del för tillfredsställelsen. Och jag älskar tunna självrandande strumpgarner! Trevligt att sticka med, och det blir fina strumpor. Melerade går också bra, och även enfärgade, men någon form av självrandning är ändå trevligast. Och jag gillar det inte bara för att det blir restgarn över till min krokade filt. Nä, utan det är trevligt till strumpor med. Och man kan även sticka görfina sjalar och annat med tunna strumpgarner. I förra veckan köpte jag faktiskt lite nytt sånt garn på Lidl bara för att. Det kan hända att det är lite av ett beroende... Men garnberoende är ju ändå kanske ofarligt. Jag har stickat en hel del strumpor och på bilden ses den senaste kreationen, så kallade syltasockor. Jag hittade beskrivningen till syltamönstret här och så freestylade jag ihop resten av foten efter andra modeller på strumpor jag stickat. Och det kommer bli fler stickade strumpor kan jag lova! Har insett att jag alltid behöver en strumpstickning igång för att vara nöjd. Så jag fick sätta igång med ett par nya enkla spiralstrumpor i strumpgarn från TGR igår eftersom jag stickat klart syltasockorna i lördags. Lämpligt nog har även Stickpodden pratat om stickade strumpor idag men jag har inte lyssnat på det ännu. Ska bli spännande att se vad de har att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...