tisdag 15 januari 2013

Jag gillar: #15 Återbruk


Återbruk är kul. Jag har en personlig fäbless för återbruk. Att ta något och göra något annat av det är en bra sak. Vi ska vara rädda om moder jord. Jag bruka till exempel spara på såna där små polyesterband som ska vara lite satinliknande som alltid på något sätt sitter i ens köpekläder. Jag klipper av dem och sparar dem. Och jag gillar inte rysch och pysch som sitter på underkläder i form av rosetter och rosor så dem kan man sprätta bort och använda till annat. Man kan göra nålbindningsnålar av glasspinnar, halsband av bestick, pallar av skateboards osv. Bara fantasin sätter gränser. Jag har själv ännu inte jobbat jättemycket med återbruk, men jag har en liten plan på att det ska bli universitetspoäng nu i vår. Det återstår att se vad det blir av det. Men vill man ha massa fin inspiration ska man titta på de här bloggarna: Sandra som både dumpstrar, rotar igenom ödehus och plockar skrot som hon tillverkar massa fint av, Fiffel och tråd som gör massa fint 365 saker som ofta handlar om återbruk, den här tyvärr nedlagda holländska bloggen med återbrukade mössor, och Maria som återbrukar mest i jeans. Men det här är bara exempel. Det finns massa mer fint där ute!

4 kommentarer:

  1. Jag sparar också på de där små banden i kläderna!! De fungerar utmärkt att knyta små rosetter av och pynta saker med, eller göra örhängen av! :)

    SvaraRadera
  2. Tack va fint med lanken till min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar din blogg så det är klart jag länkar till den! :)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...