söndag 16 december 2012

Årets sista marknad avklarad


Och vilken marknad sen! Det fanns så mycket fint hantverk! Fina smycken, keramik, textil, återbruk you name it! Men kommersen gick inge bra... Det var liksom inget folk. Jag vet inte om de hade promotat det dåligt, men det sas att det funnits med i GP's kalendarium så jag undrar: vadär det med göteborgare?! För två veckor sedan var det massor med Varbergsfolk ute och rörde sig på julmarknad, men inte denna helg i Göteborg. Är göteborgarna för julklappsstressade eller? Jag hade lätt kunnat hitta julklappar till alla mina nära och kära på den här marknaden. 150 kr fick jag in, och det var enbart pga att andra utställare köpte av mig. Men det var en fantastisk lokal, Villa Överås visade sig vara ett helt underbart hus, det var massa fint att titta på, jag och Linda hade jättetrevligt och vi fick lite hantverkat. Och det var god kakbuffé!

Och som vanligt får man höra någon rolig kommentar. Jag har börjat samla lite på sådana. Det var en dam där och frågade om mina kavel/langettvirkade armband. Jag förklarade för henne men hon förstod inte alls. Hon pratade något om någon ställning, jag vet inte om hon blandade ihop med med gaffelvirkning eller vad hon gjorde. Så fortsatte hon att titta på mina grejer och jag guidade henne lite i vilket hantverk jag har, dvs främst krokat, smygmaskvirkat och nålbundet. När jag förklarade kort vad nålbindning är sade hon: "Ja alltså, jag är slöjdlärare så jag har lite koll". Kommentaren i sig var det väl inget fel på, men sättet hon sa det på! Liksom: "Lilla gumman, du som knappt är torr bakom öronen, jag är minsann slöjdlärare så jag har väl bättre koll än vad du har!". Men då drämde jag till med: "Det är jag också om ett halvår". Lite hånfullt (upplevde jag det som i alla fall) frågade hon om jag sagt "en halvtimme" men då fick jag berätta för henne att jag tar examen till sommaren. Lite gött att drämma till med den! Jag menade inget överlägset med min kommentar utan ville som sagt bara vägleda henne i vad det fanns på bordet och jag kan säga att det är inte sällan, utan snarare kanske 5-10 ggr per marknad jag får frågan "Är det det här som kallas tvåändstickning?" och så pekar de på nålbindningen! De flesta brukar faktiskt inte veta vad nålbindning är och då tycker jag att det är viktigt att informera om det så kunskapen om nålbindning kan sprida sig. I all välmening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...