måndag 2 juli 2012

Gult, grönt och oranget.


Min sambo sa när han såg mitt fina tomtskräppfärgade garn att allt jag färgar blir gult eller grönt. Men här kan man se att det kan bli oranget också! Jag har färgat med lökskal och gurkmeja blandat den här gången. Gurkmejan ska tydligen vara lite mer ljusbeständigt än lökskalet. Och jag tog nog i lite med lökskalet. Det här med att väga och mäta är inte min grej. Jag märkte när jag skulle skölja garnet att jag nog hade lite överflöd av färg. Det ville helt enkelt inte sluta att fälla. Men så blev det en fin och stark orange färg med. Jag är nöjd. Och det blir ju en klar skillnad på det längst till höger som är andrabadet. Det visade sig även att tomtskräppan var ännu mer fantastisk än jag trodde! Det blev i stort sett ingen skillnad på andrabadet utan det blev lika starkt. Det lite mesgula melerade blev just lite mer mesgult, men jag misstänker att det är syntet i det garnet. Bra garn i bra färger blev det i alla fall!

Och apropå det där med färgerna. Än så länge har det blivit mest oranget, gult och grönt. Jag hade gärna fått till lite fler färger men jag tilltalas inte av tanken att köpa massa färgämnen och färga med då jag tycker att det är lite grand poängen att samla sina färgämnen själv till växtfärgning. Att plocka lökskal i mataffären räknas:) Jag vill inte heller använda några läskiga kemikalier som är omiljövänliga. Alun, vinsten och pottaska känns ok dock. Så om någon har något bra tips på något organiskt man kan plocka eller spara på får man gärna tipsa mig! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...