torsdag 28 juni 2012

Tomtskräppa


Tomtskräppa är en växt som växer lite överallt som man brukar se som ogräs. Den är ganska stor och har fnas upptill. Många anser den säkert vara värdelös men jag vet bättre. Den går utmärkt att växtfärga med! Jag hittade ett recept i boken Växtfärgning av ull av Iet van der Vrande som jag givetvis inte följde. Man skulle ha 400 gr växtdelar till 100 gr ull men jag vägde ju så klart inget. Men jag förbetade för en gångs skull kors i taket! Jag mätte inte heller vattenmängd eller hur mycket alun jag använde. I receptet stod det också att man skulle använda hela växten men det var så mycket löss på dem så jag använde bara bladen. Färgbadet såg inte så spännande ut innan jag lade i garnet men shit vilken fin gul färg det blev!


Knallgult och verkar ganska beständig. Nästan inget färgämne åkte ut när jag sköljde garnet heller. Och det gråa/beiga garnet jag använde blev jättefina gröna färger. Jag kommer definitivt att testa det här igen! Jag hoppas att det är ljusbeständigt med. Jag gjorde även ett andrabad som hänger på tork nu och jag tror faktiskt att det blir precis lika gult. Det kändes som att det fanns massa färg kvar i badet efter andrabadet som legat i i nästan ett dygn, men jag skippade ett tredje bad. Det kändes lite slöseri att hälla ut all färg men jag ville färga med lök istället. Jag testar gul lök och gurkmeja tillsammans denna gången och hoppas det blir bra. Bara gurkmeja ska också testas någon gång givetvis.

3 kommentarer:

  1. Det ser jättefint ut!
    Vi körde ett bad med älggräs på vinst och förlust och det blev mörkgult i en vacker nyans. Jag har ingen aning om det är beständigt men den som lever får se! :-)

    SvaraRadera
  2. Älggräs låter ju jättespännande! Får se om jag kan få tag på nåt sånt:-)

    SvaraRadera
  3. Har kolla i två färgningsböcker men det står varken om älgräs eller tomtskräppa. Tomtskräppa har jag aldrig hört talas om. Härligta färger. Nu ska jag läsa vidare.

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...