fredag 17 februari 2012

Argt inlägg

Det är inte så ofta jag gör ett inlägg bara för att jag är uppretad men nu fick det bli så. Varför, varför, varför ska det vara en så stor grej med att män sysslar med textilt hantverk? Vad är det som är så chockerande med det? Sedan 1962 har pojkar haft textilslöjd i grundskolan, vilket betyder att alla män födda ca 1953 och framåt har haft textilslöjd och har lärt sig sy bl.a. För mig är det inget konstigt att en man har intresse och kunskap om sömnad, stickning, vävning etc. Idag är det dels inne med handarbete, både bland män och kvinnor och det är vanligt att både tjejer och killar ägnar sig åt lajv eller reenactment och syr alla sina kläder själv till detta. Jag har massor med både manliga och kvinnliga vänner som stickar, virkar och syr. Både tjejer och killar som inte kan exempelvis sticka ber mig lära dem. Och varför skulle det vara en så stor grej att tjejer snickrar? Många höjer på ögonbrynen när jag meddelar att jag utbildar mig till träslöjdslärare. En vän har till och med vid upprepade tillfällen sagt att jag inte kommer bli någon träslöjdslärare "för hur skulle det se ut?". Jag kan meddela er att kvinnor kan arbeta med trä lika bra som män kan arbeta med textilier. Dvs alldeles ypperligt! Om jag blir en dålig träslöjdslärare beror inte det på att jag är kvinna och saknar handlaget eller styrkan, utan i så fall på att utbildningen är undermålig. Så sluta upp med den här sexismen nu och vänj er vid att män handarbetar! Historiskt sätt vad det faktiskt männen som stickade och sydde. Det var inget kvinnogöra så egentligen borde vi höja på ögonbrynen åt att kvinnor stickar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...