torsdag 19 januari 2012

Blandade guldkorn från slöjden

Jag tänkte jag skulle visa lite bilder från mitt år på slöjden på saker som inte fått någon plats på bloggen innan. Jag svarvade ju en del förra terminen och förutom mitt stora fat i lind och min lilla skål i bok svarvade jag även en Barbapapa. Jag fick tag på en bit lind som hade några år på nacken, och det visade sig att det här med att svarva runt var svårt så han fick ett väldigt platt huvud. Men jag virkade en svart basker till honom. Han är ju ändå fransos.


Jag sydde även ett fack för virknålar, måttband och nålbindningsnålar och grejs under första sömnadskursen. Jag har inte sytt så mycket innan, och det här med dragkedja i en sån liten grej var lite knepigt. Jag fick bara inte till flärparna ordentligt så den ena fick hänga utanför och istället för att sy på en liten fyrkant i samma tyg som facket, som man ofta ser, satte jag en egen prägel på facket och nålband en liten grej som jag sydde på istället. Det blev mer jag. Och facket används dagligen kan jag säga!


Sedan hade vi en ganska onödig kurs i visuell gestaltning där vi fick mer eller mindre inspirerande uppgifter. Av den här masken skulle jag ta idén och överföra den till ett annat material. Jag gjorde det ganska lätt för mig och virkade en bläckfisk ska det föreställa. Jag blev ändå väldigt nöjd med den!


Så passade jag även på att sticka två par strumpor med, i bäbisstorlek. Två par gjorde jag för att åtminstone få två så lika som möjligt, och ett par av dem var med i mina egna poäng och i utställningen. Det andra paret gav jag till söta Kathleen, dvs söta Christels dotter. Undrar om hon har använt dem...?


Det var lite godbitar från förra terminen. Så har jag ju gjort en del den här terminen med. Det visade sig att jag har tagit en jäkla massa suddiga bilder, men en del går i alla fall att använda. Här har vi, tillsammans med mina finfina täljda knyppelpinnar, en smygmaskvirkningskrok som jag sågat, täljt och slipat ut i en. Den blev både fin och bra.


Jag gjorde även en uppsättning bandslungor, då jag tycker att det är en bra och trevlig slöjduppgift. Det är ett historiskt hantverk (så får man in lite historia med) som även tränar koordinationsförmågan och som är enkelt och snabbt. I björk är de gjorda, ytbehandlade med olivolja och har mitt namn i runor inbränt.


Jag knypplade en del och gjorde massa små armband och grejer, men det jag blev mest nöjd med, förutom mina pulsvärmare, är den här rosetten med en brun Udd & Stad applicerad på. Rosetten var kul att sy, och spetsen är väldigt dekorativ. Det är ett hårspänne.


Jag är även nöjd med dessa spiralstickade bäbisstrumpor med en knypplad Udd & Stad uddspets applicerad på som rosett. Tack Janina för idén!


Till slut blev även den här metallskålen riktigt bra. Drivning var kul, men ansträngande. Botten fick jag inte riktigt centrerad, men det ger en mycket snyggare skål enligt mig.


Jag har fortfarande inte visat allt, men det mesta som blev bra, och som jag har bra bilder på. Latoxen orkar inte ta nya bilder... Men men, som sagt, ser mycket fram emot att få pyssla för min egen skull, och utan att bli bedömd och granskad i sömmarna. Om jag pysslar något till någon annan gör jag ändå det till folk som inte kan tekniken själv, så de är imponerade hur jag än gör det! :)

4 kommentarer:

  1. Jag halkade in här på en länk från Elena, som jag besöker ganska regelbundet. Det är en fröjd att se alla saker du gjort. Imponerad av knyppelpinnarna o bandslungorna, det är nog många i vårt avlånga land som inte har en aning om vad det är ;-) Jag kommer tillbaka och kikar mera. Ha det så bra, hälsar Suzanne

    SvaraRadera
  2. Hej igen
    Visar din pappa sin Luffarslöjd någonstans? Skulle vara intressant att se hur och vad han gör ;-)
    Hälsar Suzanne

    SvaraRadera
  3. Ja, vi hann minsann med mycket under det året. Tänk om alla terminer var lika produktiva ;)

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...