fredag 30 december 2011

Jul och nytt år och sånt

Jag är inte direkt någon julälskare. Jag har inte varit helt förtjust i den sedan barndomen. På senare år har julens bästa egenskaper bestått av ledighet, god mat och att få ge bort handgjorda saker. Det blev dock inte mycket med det i år. Jag har tyvärr inte haft tid helt enkelt. Skolan tar upp all min tid i stort sett. Så de handgjorda julklapparna som blev till i år var ett par strumpor till sambon i egenfärgat garn:


En brosch till hans mormor:


... och så blev det virkade örhängen till mamma och svägerskorna och ett stickat vristband i uv-floricerande garn till svågern. Sedan gav jag bort två skärbrädor jag gjort slöjden med till mina svärföräldrar x2. De har inte fått dem ännu eftersom de skall vara med i vår utställning i januari så överlämnandet kommer senare. Här är de in progress. Den högra är klar bortsett från ytbehandling:


Förhoppningsvis blir de nöjda!
Jag har också fått fina julklappar med, på temat hantverk.


Här ser vi mina julklappsböcker som jag fått av mamma, pappa och svärfar med familj. Restgarnsboken är superfin och inspirerande, Bonniers stora bok och stickning är ju ett standardverk och det visade sig att Amigurumihundar var riktigt pedagogisk! Jättesöta mönster är det i den också! Jag kommer nog ha mycket glädje och nytta av alla mina julklappsböcker!
Sedan fick jag även stickrelaterade Livets aviga och räta av Kate Jacobs av min kära sambo. Den ska bli mysig att "sätta tänderna i", efter terminsslut när allt lugnat ner sig lite.

Ja, och som sagt, utställning närmar sig. 13-15 januari har vi utställning i Valands lokaler, och nu börjar ångesten och stressen sätta in ordentligt. Det här med att vara ledig i mellandagarna existerar inte alls i år. Just nu håller jag på med min stol, massa småprojekt i trä, metall och knyppling, samt min hallförvaring som jag broderar på just nu. Det blir skitsnyggt rent ut sagt! Jag håller nog lite på den så får alla se den när den är klar istället. Däremot kan jag bjuda på en täljd knyppelpinne jag gjort klart idag:


Den kommer vara i par på utställningen.
Och 2012 hoppas jag blir ett underbart år med mindre stress, ångest och terror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...