tisdag 2 augusti 2011

Projekt renfana


Så här blev då mitt garn växtfärgat med renfana. Jag är sjukt nöjd faktiskt. Jag experimenterade faktiskt och körde tre bad. Det första badet (de tre till vänster) blev knallgula. En skitsnygg färg enligt mig. Sedan slängde jag i två härvor till och lät ligga under natten i ett andrabad. Där blev det en lite mer blekgul färg som inte är fy skam den heller. Men sedan tyckte jag att det fortfarande var mycket färg kvar så jag härvade upp ett par härvor till som jag slängde i och som fick ligga i några dagar. Det lite grönare längst till höger är lite restgarn i grå alpakka som jag testade att färga, och så hittade jag lite vitt ullgarn också som jag säkert fått efter mormor som jag slängde ner också, och det blev nästan lite gulare än andrabadet. Detta var något återvunnet garn så det kan säkert ha med garnet att göra att det blev så. Jag brukar vara så lat att jag nästan aldrig orkar förbeta garnet utan slänger ner lite alun i badet i stället, tvätta garnet gör jag i stort sett aldrig och att blöta garnet innan glömmer jag. Men det blir ju bra ändå! Så nu börjar jag få slut på garn att färga så jag måste loppisleta efter nytt! jag gjorde ett försök idag men misslyckades. Jag är jättesugen på att färga mer garn med växter, och svampfärgningsboken var fantastisk så svampfärgning måste jag också testa. Och jag är även sugen på att färga med kool aid, så då behöver jag fylla på lite i förrådet!


Sedan så är jag även klar med mina raggsockor! Sjukt nöjd är jag! Jag älskar garnet, och jag använde bara mönstret som en anvisning för proportioner och maskantal, i övrigt freestylade jag med hjälp av tidigare erfarenheter, och det blev kanonbra! Ok, minskningarna för tån är inte perfekta, och de elitistiska stickarna skulle säkert ha massor att säga om dem, men de är sköna och fyller sin funktion. Och så blev raggsocka nummer två lite större än den första som sig bör med ett par egenstickade raggsockor. Det hör till!

Och så var jag och shoppade lite garn på favoritgarnaffären igår med och jag var först in efter semestern! Jag skulle jobba så jag hade inget val:) Jag köpte mer Freedom spirit i samma färg som handledsvärmarna till skolan jag stickade i våras och überfint lila raggsocksgarn. Raggsockor är roligt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...