tisdag 28 juni 2011

Växtfärgning igen!


När jag ändå är igång och växtfärgar kan jag lika gärna skriva ett litet inlägg om det. Växtfärgning blev jag egentligen först bekant med när mina vänner Linda och Andrine startade upp Nornornas garn och började växtfärga och sälja på vikinga- och medeltidsmarknader. Jag stod ofta och klämde på deras fina garner och fascinerades av färgningsprocessen. Så när jag gick på Löftadalens folkhögskola hade vi en workshop i växtfärgning under tre dagar och jag plockade med mig både stora ylletyger och massa garn för att färga och ha i vikingasammanhang. Men det visade sig att Jeanette som höll i kursen ägnade sig mest åt experimentell växtfärgning där hon mer gjorde batikinspirerade grejer. Hon lärde oss hur man gör olika bad med färgämnen, helst kalla som skulle få stå i några månader, därhttp://www.blogger.com/img/blank.gif man sedan skulle doppa i små paket med tyger med inknutna rostiga skruvar, bär och blad mm, som sedan gjorde ett intressant mönster. Detta var jättekul och inspirerande, men inte alls det jag hade tänkt mig att växtfärgning innebar. Jag var mest bekant med den klassiska växtfärgningen med stora kokande bad med förbetat garn som skulle ligga i i ett par timmar. Jag passade på att göra lite sånt med under denna workshop, och det blev riktigt fina garner (tygerna blev däremot ganska misslyckade) och Jeanette lärde mig då att släppa loss och experimentera, och att man inte alls behöver förbeta garnet då lite alun i badet istället gör samma effekt. I slutet av terminen passade jag då på att växtfärga under några dagar själv med björk, rödlök, krapp, indigo och galläpple. Det var så smidigt eftersom skolan hade alla grejer till växtfärgning som man kunde använda till inköpspris. Så i somras passade jag och Linda på att färga lite hemma i hennes trädgård och vi använde bara sådant vi kunde få gratis från naturen och det blev gult, gult, gult! Men jag gillar gult så det var inga problem. Detta garnet sålde vi sedan en del av på marknaden i Skene. Så ett tag nu har jag samlat på mig rödlöksskal och fått tag på en del garn lämpligt att färga (främst på loppis) och igår satte jag så igång med rödlöksbadet. Ovan ser ni resultatet och jag tycker att det blev jättesnyggt! Problemet är bara att jag gillar mina egna växtfärgade garner så mycket att jag inte kan med att sälja det och jag kan ju inte samla på mig hur mycket som helst! I så fall får jag nålbinda något av det och sälja. Men jag vet ju vilken separationsångest jag kommer ha...


Min mormor växtfärgade en hel del på 70-talet (tror jag att det var) och från henne har jag ärvt en del växtfärgade garner och även en bok om växtfärgning. Och eftersom jag gillar att samla på mig handarbetsböcker så har jag nu en liten samling av växtfärgningsböcker. Min favorit är den vi ser längst upp till höger som heter Färga garn och tyg av Hilkka Råberg. Den tar upp både växtfärgning och syntetfärgning och är tydlig, pedagogisk och har fina bilder. De andra har jag mest kikat i medan det är den här jag faktiskt har använt. Men jag följer ju aldrig ett recept ordentligt utan kollar mest på koktid och hur länge saker och ting ska ligga i badet. Men den kan jag verkligen rekommendera om ni vill ha en bok om växtfärgning. Den brukar finnas på loppisar och tradera.

Jag ska under morgondagen se om jag får tag på några vassvippor att färga med och jag hade rätt i att mina händer skulle bli missfärgade. Men jag gillar ju gult så jag kan ju låtsas att jag har gult nagellack!

2 kommentarer:

  1. Hur fick du sån härlig grön färg på garnet?
    Vad betade du med?

    SvaraRadera
  2. Rödlök! :) Och vissa garner är gråa så då blir det mer grönt :)

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...