fredag 10 juni 2011

Mitt lapptäcke


I höstas när jag hade tentaångest höll jag på lite med mitt lapptäcke, och gjorde en liten presentation av det här. Jag påbörjade detta lapptäcke när jag hade en kortkurs i lappteknik under min ettåriga folköhskoleutbildning i textil. Jag började sy ihop några sexkanter i gula tyger för att göra nån kudde eller väska eller nåt, men så tänkte jag att om jag vill ha ett lapptäcke så vill jag ju att det ska se ut så här. Alltså påbörjade jag då istället mitt lapptäcke. Detta är 1.5 år sedan och så här långt har jag kommit nu. Inte så långt alltså... Men nu har jag kommit igång lite igen och känner inspiration så förhoppningsvis ska jag hinna med en del i sommar. Tygerna är mer eller mindre gul och kommer framför allt från lappkorgen på Löftadalens folkhögskola, men jag har även fått en del bitar av vänner och bekanta. Jag har inte köpt något tyg nytt, och tänker nog inte göra det heller, däremot har jag köpt några bitar på loppis i form av örngott. Tanken är ju att det skall passa till en dubbelsäng i framtiden men det kommer ju ta några år innan det är klart. Min sambo påpekade idag att vi kan ha det när vi blir gamla. Så här ser mina sexkanter ut innan de är ihopsydda.


Och som jag nämnt tidigare så tar jag gärna ihop små restbitar av gult tyg i bomull om någon skulle ha något som bara ligger och dräller.

Annars kommer jag få ägna mig en hel del åt nålbindning i sommar eftersom jag skall sälja på en marknad i september. Så får vi se vad det blir mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...