söndag 22 maj 2011

Nålbindningsnålar!


Nu var det ett tag sedan jag bloggade, men det är så sjukt mycket nu med skolan. Så något privat slöjdande hinns det inte med alls. Ett av mina egna projekt är ju att göra nålbindningsnålar och här ser vi de fyra första jag gjorde. De är gjorda i (från höger till vänster) mahogny, lind, färsk furu (blev inge bra) och alm. Jag har sedan dess gjort 16 stycken till så jag har numera 20 stycken i olika träslag. De blev mer eller mindre bra men min favorit är en jag gjort i al. Det visade sig att mitt favoritträslag var väldigt bra att göra nålbindningsnålar i! Den blev både fin och len. Så i al kommer jag nog göra fler.


Och när jag ändå hållit på och samla på mig massa träbitar för att göra nålbindningsnålar så har jag sparat på diverse spillbitar i olika träslag för framtida nålbindningsnålstillverkning så jag även kan sälja nålar på marknader. Det visade sig att det var ganska mycket träbitar jag samlat på mig. Jag sågade upp dem och borrade hål i dem i fredags och fick en sån här stor samling alltså. Så ämne till nålbindningsnålar kommer jag inte behöva skaffa mer under resten av livet ungefär!

Så nålbindningsnålarna är klara och annars håller jag på med det sista i stickningen, svarvningen och den urholkade skålen är klar så det är bara rapporterna kvar. Och skåpet. Och det är svårt att bygga skåp utan erfarenhet och handledning. Jag vill helst inte prata om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...