fredag 1 april 2011

Luffarslöjd

På schemat igår stod luffarslöjd. Trots att min pappa hållit på med det i en 10 år har jag aldrig testat det innan faktiskt, vilket min vän Elina (blogg) som också håller på med luffarslöjd tyckte var lite kasst. Så igår var det dags! Jag kände inte jättemycket freestyle-inspiration och hade svårt att bara köra igång själv så då var det tur att Elina var där och guidade mig exakt hur man gör en brödnagg för det var ändå där jag ville börja. Jag gillar klassisk luffarslöjd med brödnaggar, korgar och kakfat, även om jag tycker att den moderna varianten är häftig med, så någon freestyling var jag inte riktigt redo för. Vi hade i skolan mallar som man kunde böja efter, men det tyckte jag var fusk. Jag är ju ändå min fars dotter! Jag kan dock se poängen med det i skolslöjden om man skall göra det i de tidigare åldrarna. Men jag tycker man ska lära sig "på riktigt"!


Och vad stolt jag blev över brödnaggen! Jag gjorde två mini med med färgad tråd som jag nog ska göra örhängen av. Jag freestylade även nån sorts ljusstake som blev så ugly att jag inte tänker visa den här. Jag tror att jag kommer göra detta igen, kan se framför mig hur jag och min far sitter på altanen hemma i Gnosjö och trådslöjdar! Pappa är ju ganska mycket bättre än vad jag är (än så länge;)) och här är ett bevis på det.


Jag tycker att luffarslöjd är en bra idé för skolslöjden eftersom det är ganska fritt, görs med enkla medel och vad jag förstod inte en särskilt kostsam slöjdart.
Vi skall nu göra en utställning av våra skapelser från igår, samt av textiltrycken och svepen som vi gjort.

Annars har vi kommit igång med klädsömnad och jag försöker snickra ihop ett skåp. Jag är inge bra på trä... Och som ni märker blir det inte mycket tid över till eget handarbetande nu när jag går i skolan, men jag får ju min dos ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...