måndag 25 april 2011

Det bidde två skålar


I torsdags, skärtorsdagen, spenderade jag ett antal timmar på skolan. Jag gjorde klart min urholkade skål och blev ganska nöjd. Jag gjorde så att när jag holkat ur och slipat klart den inuti sågade jag ut den på bandsågen som slipade sedan kanterna med slipmaskin för att få skålformen på utsidan. När jag var nöjd med formen gick jag på sandpappret och resultatet blev en ganska robust skål med tjocka väggar. Och när den var klar insåg jag ju även att jag kunde ju ha urholkat den lite till så hade den inte blivit så klumpig. Men så dags då. Man kan väl säga att jag såg fördelar och nackdelar med den metoden. Jag vet att på vissa skolor får eleverna färdigställa den på utsidan innan de gröper ur den. Detta kan leda till svårigheter med stabiliteten när man skall sätta fast den i hyvelbänken, men fördelen är att man får mer känsla och kan förutse det färdiga resultatet. Så båda har ju sina fördelar som sagt.

Och när jag ändå höll på med skålandet kunde jag ju göra en till tänkte jag och svarvade en liten en i röd bok. Till en början var biten ganska stingslig och flisade sig massa när jag svarvade, men ju slätare den blev och snabbare den snurrade så blev det lättare och lättare. Och den blev jätteslät och fin direkt! Den behövde knappt ens slipas kändes det som. Men det gjorde den ju givetvis ändå och då visade sig träslagen från sin sämsta sida, i kombination med kassa sandpapper. Det tog längre tid att slipa den än att svarva. Men fin blev den! Den är ytbehandlad med paraffinolja medan den urholkade är behandlad med olivolja.

Och när ni ändå är här kan ni ju passa på att delta i min tävling nedan där man kan vinna virkade örhängen! Jag vill ha många deltagare för det är roligare att lotta då:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...