onsdag 9 mars 2011

Väskan!


Här har vi mästerverket! Ok, en van sömmerska kan hitta mängder av veck, rynkor och sneda sömmar där de inte ska vara, men eftersom jag inte har någon sömnadsvana är jag väldigt nöjd! Modellen är egen men jag har tittat på min vanliga svarta väska från HM för att få fram måtten, och försökt efterlikna den till en viss del. Jag har använt ett tyg köpt för 30 kr på Stadsmissionen (som jag har massor kvar på), bomullstyg från skroten och ett bilbälte till den. Bilbältet hämtade jag en måndagmorgon på en bilskrot här på Hisingen. Sedan har jag applikationer, maskinbroderi, potatistryck och knappar på den med för att piffa till den lite. Den var kul, men pillig som attan att göra. Det gick bra ända tills dragkedjan skulle på. Det var lagom kul att försöka sy genom 6 lager bomullstyg plus ett lager bilbälte på vissa ställen, ganska kraftigt sådant, och försöka få till snygga hörn tredimensionellt. Men efter lite pill blev det helt ok. Jag har använt den i två dagar nu och fått en del komplimanger för den. I måndags redovisades våra tre förvaringsprojekt och förutom denna och tygpåsen i gult gjorde jag ett enkelt virknålsfack i ikeatyg som fyller sin funktion. Det var roligt att sy och spännande att arbeta utifrån projekt man själv tycker passar för skolslöjden.


Jag håller även på med ett projekt i stickning på 4 hp där jag ska försöka utveckla min stickteknik till att sticka efter mönster (recept), i hålmönster, med fler färger som bildar motiv och efter engelska mönster. Jag tycker att stickning är lite knepigt för jag tappar maskor hela tiden och gör lätt fel. Därför tyckte jag att jag behövde bli säkrare på denna teknik. Jag började med att testa flätstickning och hittade ett mönster i boken Pulsvärmare av Birgitta Adolfsson. Jag tycker de blev riktigt bra faktiskt! Det är inte tjejen på bilden som stickat pulsvärmarna.


Och idag hade vi krokning i skolan. Jättekul! Jag som kan kroka kände mig ganska självsäker och fick möjlighet att hjälpa mina trevliga kursare och det var kul. Men så fick vi testa två nya tekniker som jag inte testat innan. Gallerkrokning och snäckmönster blev det och det var skojigt! Snäckmönstret blev jag riktigt förtjust i faktiskt! Så här ser vi ytterligare en provlapp. Hu!

I övrigt försöker jag lägga på ett kål med träbiten nu. Idag har jag sågat bandsåg till skåpet och i morgon blir det mer svep.

2 kommentarer:

  1. Jätteläcker väska!!! Skit vad mycket ni lär er, jag är avundsjuk på dig! ;o)
    Kjolen jag köpte när jag var uppe hos dig i juni (en grön manchester kjol) har blivit en väska, den blev cool. :o)
    Ha det gott, kram från Varberg

    SvaraRadera
  2. Då får du ju visa den på din blogg ju:)

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...