lördag 7 augusti 2010

Garn är knark!

Härmed förkunnar jag att garn är knark! Det var min kompis Sofia som sa det en gång när jag försvarat mig med att det är bättre att lägga sina pengar på garn än knark. Hon tyckte även att min blogg skulle heta så: Garn är knark, men det nuvarande namnet visar ju vem jag är med. Och det här med provlappar står jag verkligen för!:)

I veckan har det hänt en del. Sambon har ju fyllt år, jag har fått jobb, ätit havskräftor en masse, varit i Danmark och kommit in på lärarprogrammet! Så jag är nöjd än så länge! Och i torsdags var vi då i Fredrikshavn för att fira födelsedagen och även jobbet blev det. Och det visade sig att Fredrikshavn var en ganska tråkig stad. Jag jämför lite grand med Helsingør som jag har varit i mängder med gånger i min barndom där det finns spritbutiker, ostbutiker och charkuterier i varenda gathörn. Det gjorde det inte i Fredrikshavn kan jag säga. Vi hade sagt att vi skulle köpa salami, äta smørrebrød, wienerbröd med chokolade, røepølse och även köpa massa sprit. Men så blev det inte. Den bra spritbutiken var nedlagd, wienerbröd med chokolade fanns inte heller, smørrebrøden hittade vi för sent och jag åt en annan korv istället för røepølse, men den var god! Och så hittade vi till slut en ostbutik där de sålde salami. Nån sån där klassisk röd som mina föräldrar alltid köpte hittade vi inte heller, så det blev en ungersk med paprika och vitlök istället, och den var god!

Så får jag ju komma till ämnet den här bloggen egentligen handlar om. Jag hade sagt innan att om jag hittar en loppis eller garnaffär måste jag nog gå in och det godkändes så länge sambon skulle få gå in i spelbutiker. Spelbutiker hittade vi två, men ingen garnbutik. Till slut hittade jag garn i en vanlig matbutik, danska Coop, och av principsak var jag tvungen att handla något. Så det här blev det:


Strumpgarn med 70% ull och 30% polyester var det närmaste min smak som fanns. Det fanns en sort med 100% ull i vitt som inte var nåt speciellt och det kostade lite mer med. Det här fick jag ge 30 DK för två, och det tyckte jag var ok. Var ändå ute efter ullgarn i den här färgen så det här var ju nästan. Kanske blir det smygmaskvirkade handledsvärmare av det, annars blir det kanske strumpor, vi får se.

Men vi drack i alla fall massa öl och hade en trevlig dag i Fredrikshavn, även om det visade sig vara en ganska trist stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...