tisdag 27 juli 2010

Virkade Converse!

I vintras virkade jag ett par Converse till lilla Lily, och nu hade jag kommit på att jag skulle göra det igen och försöka sälja i Skene i September. Så jag rotade fram det här mönstret som jag använde då och satte igång. Men jag var inte helt nöjd med mönstret. De blev ju jättegulliga och så, men jag hade ändå lite funderingar på hur jag skulle kunna förbättra det. Så slutade det med att jag enbart behöll sulan, delvis, och improviserade fram resten själv. Och det här med att skriva ner och försöka göra ett ordentligt mönster, så blir det ju så klart inte, så idag har jag suttit och försökt göra den andra likadan som den första.


Den högra är den jag gjorde klart idag och den blev mycket bättre så klart. Och nästa paret jag gör blir säkert inte likadana som de här, men jag gillar ju att göra unika saker och att virka på frihand så. Gör jag bara några stycken på så ska jag nog kunna standardisera det lite grand. De blev också lite mindre än dem jag gjorde till Lily eftersom jag tog bort sista varvet på sulan, det där man varvar lm med fm. Tyckte det verkade knepigt. Men i framtiden får jag väl helt enkelt försöka göra dem i olika storlekar med med fler eller färre luftmaskor i början.


Jag har än så länge inte gjort någon Converse-stjärna på sidan av skorna. Funderar på att skippa det. Det behöver väl inte vara Converse, utan kanske vanliga basketkängor som vi sa på 90-talet:) Man kanske att jag lägger till det senare.

Vad tycker ni? Vilka blev bäst, mina frihandsvirkade eller de jag gjort enligt mönster innan?

















Och så måste jag också tacka Crochetra som har översatt mönstret på de virkade Conversen till svenska. Utan det mönstret hade jag aldrig improviserat fram de här i vilket fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...