torsdag 8 juli 2010

By request


Saga ville se mina nya spännbucklor och här är de! Jag köpte dem nu i Borre av Greg för 550 norska kr. Mina förra är mycket mindre men de kostade bara 220 SEK (också Greg) och de har funkat bra i två år nu. Men jag är jättenöjd med de här! De är tillräckligt historiskt korrekta (kanten runt om är Gregs egen) och en vanlig modell, inte minst runt Värnamo. Jag vill ju ha så mycket hemifrån som möjligt i min utrustning. Så jag är skitnöjd!

Så har jag gjort klart ett par smygmaskvirkade handledsvärmare till. Det här garnet är Marks och Kattens Safir, köpt på rea på Evelyns i Gnosjö. Jag gillar verkligen färgen! De gick snabbt att göra och blev riktigt bra.


Sedan har jag också påbörjat det stora nålbindningsprojektet. Jag började på en gul sjal i förrgår. Jag gör den av tvåtrådigt gult garn som jag färgat själv med björk, gullris och lök, 3 olika sorter som jag varvar med så den blir lite flammig. Sambon var smakråd och han tyckte jag kunde göra så. Jag stötte dock på lite problem när jag skulle vända på smeten. Jag gör en trekantssjal och ville gärna börja med fliken. Men när jag försökte vända blev det inte så snyggt. Jag googlade lite och påminde mig även om hur Sofia gjorde när hon nålband sin sjal och fick till slut ge upp och börja från toppen istället. Så vad jag gör nu är att jag binder nedåt och tar av garnet varje rad istället. Jag fick det helt enkelt inte snyggt när jag vände. Om någon har någon bra metod att vända snyggt får ni gärna delge mig den kunskapen! Än så länge har jag inte lyckats göra klart första raden än. Den ska bli ungefär två meter, för jag vill ha en stor och gosig sjal och den krymper ju ihop en del efter uppläggningen.

Så har jag börjat kroka ännu ett par handledsvärmare i ett ullgarn jag hittade hemma (antingen från loppis eller mormor). Jag gör dem i vanlig krokning för det är ju snyggt och ganska ovanligt ändå. De blir nog klara ganska snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...