tisdag 15 juni 2010

Nya böcker

Idag har jag varit ute i Kode hos min vän Louise och tittat på hennes mage. Hon växer och frodas. Vi skvallrade om vårt fd jobb och åt kladdkaka och jag tittade på hennes fantastiska lappteknik och egensydda barnkläder. Hon är verkligen jätteduktig! Jag blev sugen att sy barnkläder själv men vad ska jag ha det till? Men om det blir bäbisar här kommer jag sy massa själv! Kanske... Jag lovade att försöka sticka en kofta till Herbert (arbetsnamn på bäbisen) som hennes svärmor vägrade sticka, men den var väldigt avancerad och mönstrad. Men jag får ju försöka iallafall! Den här ville hon ha:


Men om jag stickar den så får jag kanske sticka en provlapp, ve och fasa! Men jag kommer givetvis repa upp den innan jag påbörjar tröjan, men inte säkert att jag gör någon...

I förra veckan var jag i Kinna hos min kompis Linda och då tittade jag i en virkbok hon köpt, Virkskolan av Jan Eaton. Den var jättebra! Fina bilder, massa beskrivningar på tekniker, massa tips och tricks mm. Jag kände att jag het enkelt var tvungen att äga den! Så när mina skattepengar dök upp i slutet på veckan fick jag lov att beställa den och två böcker till från Lycknis eftersom de är billigaste och fraktfritt och pålitliga och bra. Så idag fick jag hämta ut det här!


Virkskolan var fortfarande lika bra, och Stickskolan av Betty Barnden var lika bra. Mia Bengtssons Virka roliga amigurumis tyckte jag också att jag behövde i min bokhylla. Får givetvis testa ett och annat mönster med! Dinosaurien skulle jag kunna virka till Arvid 4.5 år som kan namnen på alla dinosaurier och blir väldigt förnärmad när man pratar om arkeologer och säger: "Paleontolog heter det". Han har inte riktigt greppat att det finns något som heter arkeolog ännu, men nån dag hoppas jag att han tycker att min utbildning är tuff!

2 kommentarer:

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...