måndag 14 juni 2010

Förklaring till bloggens namn

Jag är Kanonkulan. Varför jag kallas så vet jag inte då han som gav mig det smeknamnet vägrade tala om varför. Men jag har lärt mig leva med det och trivs ganska bra.

Så var det det där med provlapparna då. I förra veckan var jag på en pysselkväll och hamnade där i en diskussion om provlappar. Jag råkade påstå att jag aldrig stickar provlappar varpå en person blev väldigt upprörd och hävdade att det måste man! Hon fick även medhåll från andra. Jag förklarade att jag oftast inte stickar efter mönster utan konstruerar och testar mig fram till mönstret själv. Än så länge har jag dessutom bara stickat enklare sjalar och mössor, och håller nu på med ett par benvärmare, och har då helt enkelt testat mig fram till maskantalet och stickstorleken när jag påbörjat plagget. Då blev det ännu fler upprörda utrop och hävdande att när man gör just så absolut måste sticka provlappar, för att testa och räkna och sånt! Massa förberedelser och och matematiska uträkningar är inte min grej när det gäller något hantverk utan jag vill köra på direkt. Jag inser ju givetvis att om man skall sticka ett stort plagg, som en tröja, fyller ju provlappen sin funktion, men problemet är ju att när det gäller min stickning finns det inga garantier att jag kommer sticka lika hårt eller löst i tröjan som på provlappen. Och hade jag gjort en provlapp hade jag givetvis repat upp den efteråt. Det blir ju annars en massa garnsvinn när man skall göra en provlapp som bara ligger och skräpar sen och inte kan användas till något = slöseri med garn. Jag har inte heller mängder med samma garn hemma utan jag har ett nystan här och en härva där som jag köpt på loppis, fått över från tidigare projekt eller ärvt av mormor, och det är sånt jag gillar! Jag gillar att ta tillvara, återbruka och hitta på loppis, både när det gäller material och redskap. Jag gillar helt enkelt att arbeta så att jag har ett redskap och ett material, så sätter jag mig, och så ser vi vad det blir. Ibland har jag ett mönster och en plan, och har jag tur så blir det sm det var tänkt, har jag otur så blir det inte det. Men något blir det iallafall, och är jag inte nöjd får jag väl repa upp det, när det gäller stickning och virkning. Fast jag ägnar mig ju helst åt nålbindning, eller virkning av något slag (ex krokning, smygmaskvirkning), där det i det förstnämnda fallet definitivt inte existerar någon provlappning! Jag kan ju samtidigt passa på och visa min bolero jag virkade i vintras till min kusins bröllop. Där fattade jag inte mönstret när jag kommit en bit så jag fick frihanda det sista och det bidde en sjal.


Detta är ju dock ett exempel på ett mindre lyckat handarbete från min sida, men den fyller nog sin funktion, och jag kan ju alltid repa upp den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...